نی‌ نی سایت

وقتی عذرخواهی نی نی سایتی جواب میده (و نمیده!): 25 تجربه ناب

همه ما اشتباه می‌کنیم، چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی. در نی نی سایت، این اشتباهات گاهی به بحث‌های داغ و حتی دلخوری ختم میشن. اما چطور میشه یه عذرخواهی درست و حسابی کرد که هم دل طرف مقابل رو به دست بیاره و هم آبروی خودمون رو حفظ کنیم؟ تو این پست، 25 تا تجربه از نی نی سایت رو خلاصه کردم که نشون میده چه عذرخواهی‌هایی جواب داده و چه عذرخواهی‌هایی اوضاع رو بدتر کرده. با من همراه باشید!

این تجربیات رو از دل بحث‌های نی نی سایت بیرون کشیدم و سعی کردم نکات کلیدی هر کدوم رو براتون بنویسم. پس با دقت بخونید!

  • اعتراف سریع:

    هر چی زودتر عذرخواهی کنید، بهتره. معطل کردن فقط اوضاع رو بدتر میکنه.
  • پذیرش مسئولیت:

    به جای بهونه آوردن، مسئولیت اشتباهتون رو به عهده بگیرید.
  • بیان صمیمانه:

    عذرخواهیتون باید از ته دل باشه، نه یه چیز فرمالیته.
  • عدم تکرار:

    قول بدید که دیگه اون اشتباه رو تکرار نمیکنید.
  • عدم توجیه:

    سعی نکنید اشتباهتون رو توجیه کنید، فقط قبولش کنید.
  • تمرکز بر احساسات طرف مقابل:

    نشون بدید که درک می‌کنید حرفتون چه تاثیری روی طرف مقابل گذاشته.
  • عدم حمله متقابل:

    حتی اگه فکر می‌کنید طرف مقابل هم مقصره، الان وقتش نیست.
  • سکوت بعد از عذرخواهی:

    بعد از عذرخواهی، دیگه چیزی نگید و بذارید طرف مقابل تصمیم بگیره.
  • عذرخواهی عمومی در صورت اشتباه عمومی:

    اگه اشتباهتون رو جلوی جمع انجام دادید، باید جلوی جمع هم عذرخواهی کنید.
  • عذرخواهی خصوصی برای مسائل شخصی:

    اگه مسئله بین شما و یه نفر خاصه، عذرخواهی خصوصی بهتره.
  • بهره‌گیری از لحن مناسب:

    لحنتون باید مودبانه و محترمانه باشه.
  • عدم بهره‌گیری از کنایه:

    حتی اگه خیلی عصبانی هستید، از کنایه استفاده نکنید.
  • پرهیز از جملات شرطی:

    مثلا نگید “اگه ناراحت شدی، معذرت میخوام”.
  • عکس مربوط به مطالب آموزشی که نکته‌ها، تکنیک‌ها، ترفندها و تجربه ها را ارائه می کند

  • عدم زیاده‌روی در عذرخواهی:

    خیلی عذرخواهی کردن هم ممکنه تاثیر منفی داشته باشه.
  • پرهیز از دادن قول‌های غیرقابل‌اجرا:

    قولی ندید که نتونید بهش عمل کنید.
  • ارائه راه حل:

    اگه امکانش هست، برای جبران اشتباهتون راه حلی ارائه بدید.
  • صبر:

    ممکنه طرف مقابل فوراً شما رو نبخشه، صبور باشید.
  • عدم اصرار:

    به زور از کسی نخواهید که شما رو ببخشه.
  • احترام به تصمیم طرف مقابل:

    اگه طرف مقابل شما رو نبخشید، به تصمیمش احترام بذارید.
  • یادگیری از اشتباه:

    سعی کنید از اشتباهتون درس بگیرید و دیگه تکرارش نکنید.
  • تغییر رفتار:

    اگه رفتار خاصی باعث اشتباهتون شده، سعی کنید اون رفتار رو تغییر بدید.
  • عدم سواستفاده از عذرخواهی:

    از عذرخواهی به عنوان یه ابزار برای رسیدن به اهدافتون استفاده نکنید.
  • پذیرش پیامدهای اشتباه:

    آماده باشید که اشتباهتون ممکنه پیامدهایی داشته باشه.
  • عذرخواهی بابت ناراحتی ایجاد شده، نه فقط خود عمل:

    مهم اینه که نشون بدید به ناراحتی که ایجاد کردید اهمیت میدید.
  • خونسردی در برابر واکنش‌های تند:

    اگه طرف مقابل واکنش تندی نشون داد، خونسردی خودتون رو حفظ کنید.

یادتون باشه، عذرخواهی یه نشونه از بلوغ و مسئولیت‌پذیریه. با یه عذرخواهی درست، نه تنها میتونید روابطتون رو ترمیم کنید، بلکه احترام بیشتری هم به دست میارید.

لطفا تجربیات خودتون رو در بخش نظرات با ما به اشتراک بذارید.




25 تجربه نی نی سایتی از عذرخواهی بابت اشتباه

25 تجربه نی نی سایتی از عذرخواهی بابت اشتباه

وقتی اشتباه کردم و معذرت خواستم. . .

خیلی از کاربرا تاکید داشتن که لحن مودبانه و محترمانه، تاثیر زیادی روی پذیرش عذرخواهی داره.حتی اگه حق با شما باشه، یه لحن بد می‌تونه همه چیز رو خراب کنه.مثلا یکی از کاربرا تعریف می‌کرد که سر یه موضوعی با یکی دیگه بحثش شده بود و خیلی تند حرف زده بود.بعدا که فهمید اشتباه کرده، با یه لحن خیلی مودبانه ازش عذرخواهی کرد و طرف مقابل هم خیلی خوب پذیرفت.یه خانم دیگه هم می گفت:” همیشه سعی می کنم لحنم رو کنترل کنم.حتی اگه خیلی عصبانی باشم، سعی می کنم با احترام حرف بزنم.

اینجوری احتمال اینکه طرف مقابل حرفم رو بپذیره بیشتره.

“بعضی از کاربرها هم این طور بیان کرده بودند که هر چه لحن صمیمانه تر و دوستانه تر باشد بهتر است.در کل کاربرها تاکید داشتند که داشتن لحن خوب می‌تواند تاثیر زیادی روی پذیرش عذرخواهی داشته باشد.بهتر است خیلی رسمی و یا خیلی خودمانی نباشیم.

2. اعتراف به اشتباه، قدم اول برای جبران

خیلی از کاربرا معتقد بودن که اولین قدم برای یه عذرخواهی واقعی، اعتراف به اشتباهه. اینکه قبول کنیم اشتباه کردیم و مسئولیت کارمون رو بپذیریم، خیلی مهمه. یکی از کاربرا می‌گفت: “تا وقتی قبول نکنم اشتباه کردم، نمی‌تونم یه عذرخواهی واقعی داشته باشم. انگار یه چیزی جلوی زبونم رو گرفته. “یه خانم دیگه هم می‌گفت: “اعتراف به اشتباه خیلی سخته، ولی وقتی این کار رو می‌کنی، انگار یه بار از دوشت برداشته می‌شه. “خیلی از کاربرها این طور بیان کردند که وقتی که اعتراف می کنند حس بهتری پیدا می کنند. کاربرهای زیادی معتقد بودند که مهمترین قسمت یک عذرخواهی اعتراف به اشتباه است. اعتراف به اشتباه نشانه شجاعت است. سعی کنید با اعتماد به نفس اشتباه خود را بپذیرید.

3. عذرخواهی باید صمیمانه باشه، نه از سر اجبار

هیچ کس دوست نداره از کسی عذرخواهی بشنوه که از ته دل نیست. عذرخواهی باید از صمیم قلب باشه، نه از سر اجبار یا برای اینکه فقط یه وظیفه رو انجام داده باشیم. یکی از کاربرا می‌گفت: “وقتی کسی ازم عذرخواهی می‌کنه، خیلی راحت می‌فهمم که واقعا پشیمونه یا فقط داره ادا درمیاره. “یه خانم دیگه هم می‌گفت: “عذرخواهی اجباری بدتر از عذرخواهی نکردنه. حداقل وقتی عذرخواهی نمی‌کنی، می‌دونم که اصلا پشیمون نیستی. “باید تلاش کرد تا طرف مقابل حس کند که از ته قلب پشیمان هستیم. اگر پشیمان نیستید عذرخواهی نکنید.

4. مشخص کردن دلیل عذرخواهی، برای جلوگیری از سوءتفاهم

خیلی مهمه که وقتی عذرخواهی می‌کنیم، دقیقا مشخص کنیم که بابت چی عذرخواهی می‌کنیم. اینجوری از سوءتفاهم جلوگیری می‌شه و طرف مقابل می‌فهمه که دقیقا متوجه اشتباه‌مون شدیم. یکی از کاربرا می‌گفت: “وقتی کسی فقط می‌گه “ببخشید”، نمی‌فهمم دقیقا بابت چی داره عذرخواهی می‌کنه. شاید فکر کنه یه کار دیگه کرده، در حالی که من از یه چیز دیگه ناراحت شدم. “یه خانم دیگه هم می‌گفت: “بهتره دقیقا بگیم که بابت کدوم حرف یا کدوم رفتار عذرخواهی می‌کنیم. اینجوری طرف مقابل می‌فهمه که بهش احترام می‌ذاریم. “سعی کنید دلیل ناراحتی طرف مقابل را دقیق متوجه شوید. اگر دلیل ناراحتی او را متوجه نشوید ممکن است نتوانید به درستی عذرخواهی کنید. از کلی گویی بپرهیزید و جزئیات را بیان کنید. شفاف باشید.

5. جبران اشتباه، بهترین نشانه پشیمانی

بعضی وقتا فقط عذرخواهی کافی نیست. اگه می‌تونیم اشتباه‌مون رو جبران کنیم، باید این کار رو انجام بدیم. اینجوری به طرف مقابل نشون می‌دیم که واقعا پشیمون هستیم و می‌خوایم خسارت‌مون رو جبران کنیم. یکی از کاربرا می‌گفت: “اگه به کسی توهین کردم، سعی می‌کنم به یه نحوی جبرانش کنم. مثلا یه حرف قشنگ بهش می‌زنم یا یه کار خوب براش انجام می‌دم. “یه خانم دیگه هم می‌گفت: “جبران اشتباه خیلی مهم‌تر از عذرخواهی کردنه. عذرخواهی فقط یه کلامه، ولی جبران یه عمله. “به فکر راهی برای جبران اشتباه خود باشید. همیشه راهی برای جبران وجود دارد. حتی یک کار کوچک می‌تواند تاثیر بزرگی داشته باشد. از انجام دادن هیچ کاری دریغ نکنید.

نمایش بیشتر

‫2 دیدگاه ها

  1. یه بار با یه دوست صمیمی سر یه موضوع کوچولو بحثم شد و یه حرفی زدم که خیلی بد بود 😅 بعدش که بهم زدم میبینم چقدر بی‌فکر حرف زدم. رفتم بهش گفتم ببین من واقعا پشیمونم. نه از اون عذرخواهی های خشک و خالی. با همه وجود گفتم که کارم اشتباه بوده و بهش گفتم چرا اشتباه کردم. اونم خیلی زود فهمید که واقعا ناراحتش کردم و عذرمو قبول کرد.

    تا حالا براتون پیش اومده با یه عذرخواهی درست یه رابطه رو نجات بدید؟ اینجا بهترین جاییه که تجربه هاتون رو بگید…

    فقط یادتون نره عذرخواهی یه هنره! نمیشه با یه ببخشید ساده همه چی خوب بشه… مگه نه؟

    کاش نویسنده یه مطلب دیگه هم بذاره درباره اینکه چطور می‌شه قبل از گفتن حرف اشتباه جلوی خودمون رو بگیریم 🤔 اکثرا بعد از اینکه اشتباهی صورت می‌گیره دنبال چاره می‌گردیم ولی اینکه بدونیم چطور تو اون لحظه کنترل کنیم خیلی مهمتره 😊

    من که کلی چیز از این پست یاد گرفتم. حالا شما چی؟ تو این شرایط چه کار می‌کنید؟ دوست دارم تجربه هاتون رو بدونم…

  2. یه بار توی یه بحث آنلاین یه حرفی زدم که بعدا فهمیدم خیلی بی احترامی بوده. حس بدی داشتم تا حلش نکردم. سریع رفتم پیوی طرف معذرت خواهی کردم و گفتم دقیقا کدوم حرفم اشتباه بود. اونم خیلی راحت گذشت و بحثمون تموم شد.

    از اون موقع همیشه حواسم هست که قبل حرف زدن یه لحظه فکر کنم. نویسنده عزیز ممنون که این نکات رو یادآوری کردی. اگه توی این مورد تجربه دیگری داری یا نکته بیشتری به ذهنت میرسه خوشحال میشم بازم بنویسی.

    کاش بشه بیشتر راجبع اشتباهات متداول تو فضاهای مجازی و راه های جبرانش هم بنویسی. مثلا اگه کسی پیاممون رو Seen بزنه و جواب نده چی کار کنیم 😅 همچین چیزایی هم بد نیست.

    کسایی که اینجارو خوندن اگه تجربه مشابهی دارن حتما بگن چطور مشکلشون رو حل کردن. شاید برامون مفید باشه.

    (ایموجی ها: 🙏😊🤔)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا